Vinden blåser vart den vill - vi blåste vidare


måndag 2 januari 2012

Om Skalman och allt som inte blev av

Ibland kan jag fundera över livet, och varför jag har satsat på det jag gjort. Om livet är en tågresa så finns det ju så många tåg att hoppa på, och så ofantligt många destinationer att välja mellan. Jag som ville bli jazzsångerska och sångpedagog, och lärare och författare, och företagsledare. Och jobba i affär. Och ha ett sådant där supermysigt lunchställe/café som man bara vill sitta i och aldrig gå därifrån. Och så ville jag ha en hjälporganisation och ibland bara vara hemmafru också. Ja, suck. Allt som aldrig blev av.

Skalman är ju något av en idol ibland, inte för färgens skull men för att han är så cool och ibland säger riktigt kloka saker. Vargen hade kärat ner sig i en tjej som han inte kunde få, och Skalman ville trösta lite. Han sade: "Den dröm som aldrig besannats, som dröm var den vacker att få."

Jag startar nog aldrig café - för det är jag alldeles för morgontrött, och berghårt övertygad om att disk bara är romantiskt när man drömmer om den. Men jag kan ju vara glad när jag får ställa fram mjölk och mackor till barnen. Och jag kan insupa atmosfären på ett riktigt café när jag någon gång skulle råka hamna där. Jazzsångerska blir jag aldrig heller. Men jag kan lyssna på de riktigt stora, från hela världen och från de första skakiga inspelningarna fram till nu. Och så kan jag sjunga mina favoriter, tills stämbanden blir röda och familjen mutar mig med godis för att få lite lugn och ro. Och så kan jag vara tacksam för det som ändå blev.

Idag lyssnar jag på Kurt Elling. Å han är så bra. Vilken av hans låtar ska jag tipsa om? Det får bli Norwegian Wood från hans senaste. Just den här versionen är från Skavlan, där han faktiskt blev upptäckt. Av mig.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Älskar också jazz. Ville även jag bli sångerska, kanske mer åt operahållet, älskar klassisk musik och opera. Tänkte mig också att bli företagsledare, rädda världen, och kanske en lite bokhandel, så där mysig som i filmen 'You've got mail'. Men, inser att drömmarna flutit ihop-vi sjunger tillsammans massor här i familjen, barnen älskar alla sorters musik och trallar glatt med i arior från alla möjliga operor. Vi läser en hel massa, högläsning, egenläsning, tillsammansläsning. Och företagsledare, ja det måste det väl ändå kallas att ro runt en familj på sju stycken alla dagar i veckan. Försöker att rädda världen en dag i taget genom att uppfostra fina, trygga barn som i sin tur kommer att gå ut i världen för att göra bra saker. Tack för musiktipset, skall lyssna till Mr. Elling!

    SvaraRadera
  2. Hehehe - ja det är precis så det är, man får fånga drömmen mitt i vardagen :-) Och jag älsakr också You've got Mail, hade gärna haft en sådan bokhandel. Och garderob...

    SvaraRadera