Vinden blåser vart den vill - vi blåste vidare


torsdag 12 januari 2012

Vitaminsoppa

Har en ny matkultur i familjen nu - nästan alla mina samlade recept försvann nämligen på olika sätt i flytten för något år sedan. Men nu har jag samlat på mig lite nytt, och den här Tomat och vitlökssoppan är en favorit. Och nyttig tänker jag mig, det ser i alla fall ut som att vitaminerna spritter omkring i den.

Man skär:

6 tomater
2 röda paprikor
1 vitlök (dela klyftorna i två bitar, men skala inte förrän de varit i ugnen)
lite stjälkcelleri (tar jag men det behövs inte)
2 rödlökar eller så

och bakar i en ugnsfast form i ugnen (200 grader) i 45 minuter. Sprätt ut vitlöken ur skalen och mixa allt i matberedare. Tillsätt:

grönsaksbuljong
worcestershiresås (någon matsked brukar bli lagom för oss)
salt och svartpeppar efter smak

Går superlätt att laga, frysa och äta. Dessutom skrämmer den både förkylningar och eventuella vampyrer på flykten, räcker till 4 lunchlådor och är allmänt toppen. Om man vill göra den lite mer mättande - och godare - så gör man som jag och tillsätter en handfull räkor när man ska äta. Eller nå't.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar