Vinden blåser vart den vill - vi blåste vidare


tisdag 12 juli 2016

Kakor på en spik


Vad konstigt det är med krafterna man har - vissa dagar tycker jag att jag orkar massor och andra dagar blir den enklaste uppgift svår och utmattande. Jag har i alla fall lärt mig att jag mår bättre av att inte ta kål på mig själv de dagar kraften tryter - det går att diska middagsdisken imorgon bitti också, och om jag vilar när jag är trött går det lättare att ta igen det där man inte orkade efter en natts sömn eller så. Igår eftermiddag var det väldigt mycket dag kvar i slutet på orken. Och idag har jag skuttat omkring (nåja, jämförelsevis i alla fall) i köket och bakat så det stått härliga till. Det var länge sedan kan tilläggas.

I vår familj är det flera som har ganska svår överkänslighet, och korsallergier mot olika födoämnen. Det innebär att det är många gamla goda recept som inte funkar hos oss. Och vi har försökt att baka gott matbröd utan bland annat vetemjöl, mjölkprotein, soja och majs, men vi har fått böja oss för att barnen tycker att allt smakar hö och därför inte vill äta. Alltså har det ofta blivit knäckebröd hos oss, och delicatobollar som våra kids faktiskt tål. Det blir lite trist i längden.

Men så idag blev jag plötsligt lite wild and crazy och ville testa några av våra gamla favoritrecept från Sju sorters kakor. Jag tog några gamla recept och bytte ut vetemjölet mot en egenkomponerad superbra mjölblandning, and lo and behold, det funkade! Det blev till och med jättegott. Nu har vi chokladsnittar som vilken vetejunkiefamilj som helst, och havreflarn. Ni kan ju tänka er trettonåringen som äter som en häst och växer mer än en centimeter i månaden, när han insåg att 1) det fanns kakor hemma igen, och 2) de faktiskt var goda. Det värmde ett modershjärta. Hoppas bara att det blir fler dagar med krafter över, för den här dagens kakskörd är snart slut. Nåja, vi kan ju leva utan kakor också, det har vi ju bevisat i ett halvår eller så.

Om man som vi har kinkiga magar och behöver äta vetefritt, så kommer här receptet på min mjölblandning som funkar både till pannkakor och småkakor som det verkar. Sockerkakan blev det lite höfeeling på, så den bakar man på egen risk:

1 påse teffmjöl (ca 500 g)
1 påse Risenta rismjöl
1 påse Risenta havremjöl (eller motsvarande mängd havregryn som mixats i matberedare)
1 pkt potatismjöl (men jag använde faktiskt pofiber den här gången)

Häll allt i en stor påse och blanda om. Klart. Pannakaksreceptet kommer när vi gjort plättar nästa gång. Nu ska här knapras!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar