Vinden blåser vart den vill - vi blåste vidare


torsdag 4 augusti 2016

Vete, bjudningar och gummipasta

Jag minns när våra kompisar fick glutenintolerans i sin familj. Dottern som mått ganska dåligt tidigare fick ett helt nytt liv när gluten åkte ut, och jag slet mitt hår när de skulle komma och äta hos oss. Vad skulle man bjuda på? Det finns ju vetemjöl i allt. Jag minns att jag stod en eftermiddag och bakade läskiga rismjölskakor som ingen ville äta efteråt. Och jag förstod precis varför.

Nu när det är mycket som våra barn inte tål, så ser jag ofta min egen förvirring i andras blick. Den där famlande, småstressade blicken hos en person som bara har en tanke i huvudet: "Hjälp, vad ska jag bjuda på?" Men vi vet vid det här laget vad som funkar och inte, och här kommer en liten lista på sådant som veteallergiker eller -överkänsliga kan äta istället för vete. Så att man kan bjuda sina vänner på kaffe utan att man måste ta semester för att baka först. Vi börjar med fikat:

Delicatobollar
Fruktsallad
Knäckebröd om man vill ha mackor (innehåller dock gluten)
Riskakor
Maränger
Kokosbollar utan kexbotten
Mandelbiskvier
Och vill man baka själv kan man göra chokladbollar, risbräck, rocky road, kokostoppar eller varför inte vanlig rulltårta med potatismjöl istället för vete. Man kan också ta en korv med mandelmassa (obs! Jag mensr egentligen köpa), skära i tunna skivor och grädda i 175 grader.

Mat är lite mindre kinkigt, en potatis är ju alltid en potatis liksom. Men vill man bjuda på pasta så finns det risnudlar som funkar hur bra som helst, det finns i alla livsmedelsaffärer nu för tiden. Godare än specialpastan alla gånger, och prisvärt. Sedan finns ju Lidls jättegoda gnocchi också, som är helt potatisbaserad och får en paltjunkie som mig att jubla högt över gummikonsistensen. Jag har precis upptäckt gnocchin och försöker övertyga familjen om att det är fantastiskt. Det går så där. Men jag blir i alla fall proppmätt.


Gnocchi. Från Lidl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar